zaterdag 14 november 2015

127 doden bij aanslagen in Parijs; drie dagen nationale rouw in Frankrijk

127 doden bij aanslagen in Parijs; drie dagen nationale rouw in Frankrijk

  • Van onze redacteuren


De Franse president Hollande heeft zaterdagochtend drie dagen van nationale rouw afgekondigd na de bloedige aanslagen van vrijdagavond in het centrum van Parijs waarbij 127 doden vielen. In een toespraak sprak hij van een daad van oorlog van terreurorganisatie IS. 'De aanslagen zijn gericht tegen alle waarden die wij overal verdedigen, tegen alles wat we zijn: een vrij land.’ IS heeft de aanslag zojuist officieel opgeëist.
Meerdere schutters waren actief op verschillende plekken in 10de en 11de arrondissement het centrum van Parijs.
Het openbare leven in Parijs is zo goed als stilgevallen. Metro's rijden niet. Overheidsgebouwen, musea, scholen en bibliotheken zijn dicht. Straten zijn leeg. Sportwedstrijden in en rond Parijs zijn afgelast en U2 heeft het concert dat voor zaterdagavond gepland stond afgeblazen.
Noodtoestand

Liveblog

Correspondent Kleis Jager houdt een liveblog bij.
Lees verder

Burgemeester Parijs

'Vanavond is het tijd voor rouw, pijn en tranen.'
Lees verder

Reacties

Regeringsleiders reageren geschokt op gebeurtenissen Parijs
Lees verder

Nederland

Rutte roept kernkabinet bijeen na bloedbad Parijs
Lees verder

Duitsland

Merkel: samen met Frankrijk strijd voeren tegen daders
Lees verder

Brussel

'Dit is een gevecht van alle Europeanen en alle andere vrije volkeren in de wereld.'
Lees verder

België

Verhoogde waakzaamheid, grenzen blijven open
Lees verder
Hollande maakte vrijdagavond in een toespraak bekend dat de noodtoestand was uitgeroepen in heel het land. Ook heeft Frankrijk de grenzen gesloten om te voorkomen dat de daders naar het buitenland vluchten. De gemeentelijke autoriteiten van Parijs hebben alle inwoners van de stad opgeroepen om binnen te blijven.
Parijzenaren uit het centrum lieten mensen van de straat in hun huis schuilen; op Twitter gingen de hashtags #opendoor en #portesouvertes rond om mensen te laten weten waar ze kunnen schuilen. Taxichauffeurs brachten mensen gratis naar huis.
Honderd doden in concertzaal
Bij een van de aangevallen locaties, de Bataclan-concertzaal, zijn alleen al ten minste 87 dodelijke slachtoffers gevallen, zo heeft de Parijse politie laten weten. Gewapende mannen drongen de zaal binnen op het moment dat daar een muziekconcert bezig was. Ze zouden zeker tien minuten onafgebroken geschoten hebben en ook granaten hebben gegooid.
De Franse politie heeft een aanval op de concertzaal uitgevoerd. Daarbij zouden zeker vier schutters omgekomen zijn. Enkele tientallen geschokte concertbezoekers werden bij de actie bevrijd. Politiebronnen spreken tegen Franse media over een 'gruwelijke situatie' in de concertzaal.
Controle bij de Frans-Duitse grens (Reuters)
Reuters
Volgens de eerste berichten opende een schutter met een machinegeweer het vuur in het Cambodge-restaurant in het 11de arrondissement van de Franse hoofdstad. Daarna kwamen berichten binnen van schietpartijen op zes andere plaatsen in de stad, onder meer in de buurt van de Bataclan-concertzaal en het Les Halles-winkelcentrum. Ook zouden er twee explosies zijn geweest in de buurt van het Stade de France, waar de oefenwedstrijd Frankrijk-Duitsland werd gespeeld.
Bloemen bij de Franse ambassade in Berlijn (Reuters)
(Reuters)
President Hollande was aanwezig in het stadion maar werd naar het ministerie van binnenlandse zaken gesneld om de ontwikkelingen op de voet te kunnen volgen. Het stadion is door de politie afgesloten en wordt door helikopters in de gaten gehouden. Supporters mochten het stadion enige tijd niet verlaten. Volgens Franse media zouden de explosies bij het stadion zijn veroorzaakt door zelfmoordaanslagen.
Over de daders is nog weinig bekend: volgens Franse media zouden er zes tot acht gewapende gijzelnemers betrokken zijn bij de actie in de concertzaal. Volgens getuigen zouden de aanvallers geroepen hebben dat ze 'voor Syrië' vechten. Frankrijk maakt deel uit van de internationale troepmacht die in Irak en Syrië tegen terreurbeweging Isis strijdt.
Het is de tweede keer dit jaar dat Parijs opgeschrikt wordt door een terroristische aanslag. In januari pleegden moslimterroristen een aanslag op het kantoor van tijdschrift Charlie Hebdo, terwijl elders in de stad klanten van een joodse supermarkt gegijzeld werden. De daders van die aanslagen werden door de Franse politie gedood.
In augustus werd een aanslag op de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Parijs op het nippertje verijdeld. Een paar dagen geleden werd een aanslag op een Franse marinebasis in Toulon voorkomen.

Europese immigranten Crisis: Een Trojaans paard voor ISIS invasie!

Europese immigranten Crisis: Een Trojaans paard voor ISIS invasie!


De meest realistische video over de doelbewuste vernietiging van Europa!

Why the hell laat het volk van Europa dit toe?



Dit zal volgende week worden gestopt door zitting in de Rechtbank Amsterdam.
Alle media-zenders zullen hierbij aanwezig zijn.
Wilnu.nu hoeft niet te komen wegens verraad en omdat A Gelder met collega' s van mijn vriend heeft gebeld en ons van de wal in de oceaan heeft geholpen.
Verder zijn andere mediastations welkom.
 

woensdag 11 november 2015

Terrorisme-expert Knoope: 'Een groot deel van de wereld haat ons'

Terrorisme-expert Knoope: 'Een groot deel van de wereld haat ons'

10/11/15 om 13:36 - Bijgewerkt om 13:42

Bron: Reuters

De Nederlandse antiterreurexpert Peter Knoope zoekt de drijfveren van terroristen en waarschuwt het Westen. 'Een groot deel van de wereld haat ons. Wat wij vooruitgang vinden, vinden zij neokoloniaal.'

 

Terrorisme-expert Knoope: 'Een groot deel van de wereld haat ons'

Terreurexpert Peter Knoope © Maarten Kools

De Nederlandse specialist in internationale betrekkingen Peter Knoope waarschuwt het Westen: wij dringen ons denken over geschiedenis op aan de rest van de wereld.
En dat gaat helemaal fout.
'We hebben geen idee van wat zich aan het ontwikkelen is. De woede, de ontevredenheid, de antiwesterse sentimenten.'

'We denken nog altijd dat we moeten democratiseren, en dat onze seculiere vooruitgangsgedachten enige relevantie hebben in een wereld waarin het merendeel van de mensen antiwesters is.
Dat verontrust me', zegt Peter Knoope.
Hij was tot vorig jaar directeur van het ICCT, het Internationaal Centrum voor Contra-Terrorisme, waar hij nu associate fellow is. Daarnaast is hij senior visiting fellow bij Clingendael, het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen, en reist de wereld rond.
'Het is het cynisme ten top.
Ik vlieg naar Myanmar, naar Mauritanië, naar Zuid-Afrika, ik ben de hypermobiliteit zelve.
En iemand die in de knel zit in Syrië of Irak is niet welkom in Europa. Daar worden mensen boos van.'

Barbaars geweld

Tijdens een van die diplomatieke reizen hoorde hij een opmerking, als een speldenprik in een hoop gesprekken:
'Het merendeel van de mensen is hier antiwesters.
' Ze kwam van een Fransman die hij in Niger ontmoette.
Knoope dacht: de implicatie van wat hier gezegd wordt, is gigantisch.
Hij herhaalt de zin nog een keer.
Die woorden, in een willekeurig Afrikaans land: 'Het merendeel van de mensen is hier antiwesters.' Ze blijven hangen, als een zwaard van Damocles boven onze Europese hoofden. 'Want het is niet alleen in Niger zo, het is ook in Nigeria zo en het is ook in Tsjaad zo, en in Kameroen, in heel Sub-Sahara-Afrika, en ook in grote delen van Azië.'
Terrorisme-expert Knoope: 'Een groot deel van de wereld haat ons'

© Reuters

Of een ander incident. In de Chinese ambassade in Pretoria las hij in een foldertje, bedoeld voor de burgers van de Zuid-Afrikaanse republiek: 'China is blij dat de honderd jaar durende vernedering van de Europese barbaarse dominantie eindelijk ten einde is gekomen.'

Knoope: 'We hebben geen idee van wat zich aan het ontwikkelen is. De woede, de ontevredenheid, de antiwesterse sentimenten.
Onder dat kleine groepje mensen dat gemobiliseerd is door de IS en daadwerkelijk de stap naar barbaars geweld wil zetten, zit een zee van mensen die goed begrijpen waarom die mensen dat doen.
' Knoope wil de bodem onder het terrorisme inslaan; dat vindt hij belangrijker dan alleen maar het fenomeen te bestrijden.
Motivatie van terroristen

'Het heeft heel lang geduurd voor de vraag naar de motivatie van terroristen mocht worden gesteld.
Het was politiek incorrect die vraag te stellen in de jaren na 9/11', zegt Knoope.
'Tussen 2001 en 2007 maakte de vraag je zelfs verdacht. 'Mensen vonden dat je begrip opeiste voor de daders.'

Hij ziet een kentering in de Amerikaanse oorlogsretoriek. De grote omslag kwam in 2011.
'Dat had te maken had met de combinatie van de Arabische Lente en de dood van Osama bin Laden. De Arabische Lente gaf een gevoel van hoop.
Net als het idee dat al-Qaeda er geen rol in speelde, dat het geen religieus gemotiveerde maar een civiele opstand was.
Daarmee werd het failliet van al-Qaeda afgekondigd.
Er kwam ruimte om de motivatie van terroristen te onderzoeken.
De Amerikaanse president Barack Obama heeft, geïnspireerd door Hillary Clinton, die agenda in de afgelopen jaren nog verder uitgebouwd. Hij maakt er geld voor vrij en richt programma's op.'

    Delen

Het globale karakter van terrorisme is nooit eerder vertoond en is niet vergelijkbaar met eerdere golven. Het is als een waterbed.
Je drukt het hier naar beneden en het komt aan de andere kant weer boven

Maar intussen blijven de bombardementen op Syrië wel duren. Knoop:
'Het Pentagon heeft een eigen agenda en een eigen dynamiek die te ingewikkeld zijn om bij te sturen.
Terwijl we wéten dat leiders afzetten strategisch niet zo verstandig is.
Een terroristische organisatie is als een piramide.
Als je de top eraf haalt, wordt hij vervangen wordt door agressievere mensen.
Kijk naar Abubakar Shekau, die Mohammed Yusuf opvolgde als leider van Boko Haram in Nigeria. Het is strategisch verstandiger om het draagvlak weg te nemen, de bodem eruit te slaan.
Maar voor militairen is het een ingewikkelde boodschap dat hun machinerie niet voor de volle honderd procent leidt tot het resultaat dat ze ermee hopen te bereiken.'
Wat bindt 5 miljard mensen?

Het wereldwijde karakter van al-Qaeda en de IS is nieuw.

'De globalisering, die begon met Christoffel Columbus, heeft zich de afgelopen twintig jaar met een enorme snelheid geïntensiveerd.
Het globale karakter van terrorisme is nooit eerder vertoond en is niet vergelijkbaar met eerdere golven', zegt Knoope. 'Het is als een waterbed. Je drukt het hier naar beneden en het komt aan de andere kant weer boven. Dat leren we de laatste jaren wel.'

Maar de bodem inslaan, hoe doe je dat? Knoope:
'De eerste stap is proberen te begrijpen waartegen mensen zich verzetten.
Anders kun je geen alternatief bieden.
De IS heeft een aantrekkingskracht in China, Indonesië, Pakistan, Afghanistan en in de Centraal-Aziatische republieken, tot en met Rusland, het Midden-Oosten en Noord- en West-Afrika. Noem maar op.
Wat is daar de onderliggende stroom?
Wat bindt die mensen in het gezamenlijk idee "we hebben iets om tegen te strijden"?
Zolang we dat niet snappen, zolang we er bommen op blijven gooien en met geweld op het fenomeen antwoorden, zullen we het vraagstuk niet oplossen.'

Pretentieuze geschiedenisopvatting

Een beter inzicht in wat geschiedenis voor een ander betekent, is een begin, vindt hij.
Want de kiem van het gevaar zit al in onze pretentieuze geschiedenisopvatting.
'Onze westerse samenleving, met haar modernistische kijk op het leven, is behept met een geloof in de toekomst.
De hele moderniseringsgedachte gaat over de maakbaarheid van de toekomst: de wereld wordt beter, de wereld zal veranderen, onze economie zal groeien.
Maar voor veel mensen in deze wereld is tijd iets heel anders.
Voor grote delen van de wereldbevolking gaat de wereld niet over morgen maar over gisteren: wat hebben we meegemaakt, wat is er in het verleden met mij en mijn cultuur, met mijn voorouders aan de hand geweest.
Die honderden jaren van geschiedenis zijn de bagage op ieders rug.
De toekomst is een fantasie.
' En daar ligt volgens hem een deel van het probleem.
'Het westerse modernisme is geneigd die visie op geschiedenis te ontkennen.
En dat geeft een enorme kortsluiting.'
Troepen uit Niger tonen een Boko Haram-vlag in Damasak, Noord-Nigeria

Troepen uit Niger tonen een Boko Haram-vlag in Damasak, Noord-Nigeria © REUTERS

'Een groep van meer dan vijf miljard mensen wijst die moderniseringsgedachte af. Zij zeggen: "Wat jullie ons komen vertellen over de toekomst, is niet onze toekomst maar jullie toekomst.
" Door die kortsluiting gaan jongeren een alternatief zoeken. Knoope:
'Dan komen de traditie en de geschiedenis en de "ware" interpretatie van de islam tevoorschijn, en krijg je een groep die zegt: "Wij bieden een alternatief, wij bieden jullie een tehuis waarin jullie kunnen wonen dat gebaseerd is op het verleden, in onze eigen rijke geschiedenis en die een gezamenlijkheid biedt die loopt van Indonesië tot en met Marokko. Feel at home." En intussen wordt onze overtuiging dat de moderne samenleving zal leiden tot een wereldwijde seculariteit, en tot een groeiende markt en wetenschappelijke kennis, in grote delen van de wereld als een westerse neokoloniale agenda beschouwd. De modernisten hebben dat nooit zo bedoeld, maar als je het de mensen in Afrika vraagt, zeggen ze:
"Dat is jullie nieuwe manier om naar ons te kijken en om ons te vertellen dat wij niet deugen.
" En omdat het afscheid van religie een deel is van de moderniseringsplannen, leidt dat tot verzet en komt de religieuze component des te sterker naar boven.'

Is er dan zoiets als fundamentalistisch secularisme? Jazeker, zegt Knoope. 'Het is fanatiek.
Mensen die deel uitmaakten van de ISAF (de internationale vredesmacht in Afghanistan, nvdr.) vertellen mij zonder blikken of blozen dat de mensen in Afghanistan tweeduizend jaar achterlopen.
Dan vraag ik: waarachter precies?
Ze bedoelen achter onze moderne, seculiere, wetenschappelijke toekomstvisie, waaraan volgens het moderne gedachtegoed uiteindelijk de hele wereldbevolking zich zal moeten onderwerpen.'

Postkoloniale teleurstelling

Het probleem van de modernisering mengt zich volgens Knoope met de bevrijdingsideologie na de postkoloniale periode, die rond 1960 begon.
Veel mensen in gewezen kolonies waren ontgoocheld: de bevrijding had niet gebracht wat ze hadden verwacht. 'De postkoloniale belofte van verbetering - we gaan nu onze eigen landen opbouwen, we gaan daar iets moois van maken - is omgeslagen in een postkoloniale woede.
Als je de gemiddelde jongere in Noord-Nigeria vraagt wat de democratie voor hem gebracht heeft, antwoordt hij: "Niets.
Een corrupte politieagent en een levensgevaarlijk leger.
Dat is onze democratie.
Dank u, beste Europeanen." De democratie die in grote delen van onze voormalige koloniën is geïnstalleerd, heeft de mensen niets opgeleverd. Maar wij blijven hen zeggen dat democratie het wondermiddel is.'

    Delen

    Leiders afzetten is strategisch niet zo verstandig. Haal de top van een terroristische organisatie eraf, en hij wordt vervangen door agressievere mensen

Wat Knoope nog het meeste steekt, is dat in veel van die landen traditionele systemen bestonden die werkten. 'Als de ene een koe stal van de andere, gingen ze onder de boom met elkaar praten. Conflicten werden tussen de mensen zelf geregeld. Maar de traditionele conflictoplossing werd vervangen door een westers systeem van rechters en advocaten. Dat westerse systeem functioneert er totaal niet, tenzij je geld hebt om de rechter te corrumperen. Gevangenissen zitten overvol met mensen die nog nooit een rechter of een advocaat hebben gezien.
Het oude systeem van rechtvaardigheid werd compleet tenietgedaan en vervangen door wat het Westen invoerde onder het label democratisering, mensenrechten en "internationale rechtspraak".
Maar in hun dagelijkse praktijk zien de mensen dat het alleen maar ellende bracht.
En dan komt al-Qaeda langs, of de IS of een van die groepen, en ze zeggen: "Democratie? Wat heb je daar nu aan? Wat heeft het jou gebracht?"
Die groepen eisen een plaats in de politiek op.
Er zijn natuurlijk massa's mensen die met dat afschuwelijke, brute geweld van de terreurgroepen enorm veel moeite hebben, maar ze begrijpen het wel.'
Terrorisme-expert Knoope:
'Een groot deel van de wereld haat ons'

© Reuters

Is er dan een vreedzame oplossing?
'Als eerste stap moeten we beseffen dat we onze moderniteit niet meer kunnen opdringen aan onze voormalige koloniën', zegt Knoope.
'We moeten de nederigheid opbrengen om ons te realiseren dat moderniteit niet voor iedereen aantrekkelijk genoeg is om te omarmen.
Daarna kun je niet anders dan in niet-westerse samenlevingen te zoeken naar hun eigen oplossing voor rechtvaardigheid en goed bestuur.
Kijk naar wat de traditie oplevert, en hoe ze kan worden verrijkt met nieuwe elementen.
Achteruitkijken is ongelooflijk belangrijk.
Deze mensen moeten vanuit hun eigen geschiedenis en traditie de organisatie van hun hedendaagse samenleving vormgeven.
Hun eigenheid zit in hún verleden, niet in het onze. Wij denken dat - na de bevrijdingsbewegingen en de onafhankelijkheidsstrijd - het kolonialisme al enkele decennia oud en helemaal ten einde is.
Wij hebben het achter ons gelaten, maar de mensen die het is overkomen niet.
In hun collectieve bewustzijn en geschiedenis maakt het een belangrijk onderdeel uit van hun identiteit.'

Vernederingshistoriek

Het is belangrijk dat we ons goed realiseren dat veel mensen die bij Boko Haram en de IS zitten ons echt als de vijand beschouwen, benadrukt Knoope.
'Wij deugen niet, dat is hun serieuze overtuiging.
Ze zijn ervan overtuigd dat westerlingen moslims proberen te marginaliseren, te vernederen en te kleineren en dat we hen geen rechtvaardige, geen rechtmatige positie in de wereld gunnen.
We vermoorden ze in het Midden-Oosten, Tsjetsjenië en Bosnië, we laten ze martelen in Guantanamo Bay.
Zodra een moslim zich aan de grens van een land vertoont, wordt hij eruit gepikt en vernederd.
En nu komen er stromen moslims naar Europa vanuit Syrië en Irak.
Dan weet je wel hoe het gaat.' Zo wordt de vernederingshistoriek gevoed.
Daar moeten we ook nu met de toestroom van vluchtelingen rekening mee houden.

Knoope trekt een grote les uit de geschiedenis: 'Generationele solidariteit speelt een veel belangrijker rol dan wij ons realiseren.
De boosheid van mensen over wat hun ouders is aangedaan, is vele malen groter dan wat de boosheid die de ouders zelf voelen over wat hen is overkomen. Die woede reist over generaties heen.
Wat je bent, is voor een groot deel ingegeven door de solidariteit met je ouders.
Daar moet men niet aan raken, want dan worden mensen fundamenteel in hun kernwaarden geraakt. Dat kan explosief materiaal zijn.' (Anna Luyten)

Topje van de ijsberg: Migranten plegen in één maand ruim 10.000 officiële misdaden

Topje van de ijsberg: Migranten plegen in één maand ruim 10.000 officiële misdaden



Dan eisen wij het recht jullie er desnoods net zo hard weer uit te trappen, want dit zijn en blijven ONZE landen waar velen van jullie –gezien jullie schandalige gedrag- overduidelijk helemaal niets te zoeken hebben.

Politici, media en ‘vluchtelingen’organisaties beweren voortdurend dat misdaden die door migranten worden gepleegd slechts ‘incidenten’ zijn.
Dat is slechts de halve waarheid: wat inderdaad ‘incidenteel’ is zijn de in de reguliere media gemelde misdaden door migranten – niet het échte, vele malen hogere aantal.
Alleen al in Duitsland pleegden migranten in één maand officieel ruim 10.000 misdaden – van vechtpartijen, drugshandel, brandstichtingen, overvallen, berovigen, aanvallen met messen tot aanrandingen en verkrachtingen.
En ALS de media hier al over wilden berichten, dan werd zoals gebruikelijk zoveel mogelijk verzwegen dat het inderdaad om migranten ging.
Dat houdt tevens in dat die 10.000 misdaden slechts een fractie van het werkelijke aantal migrantenmisdaden zijn, omdat het leeuwendeel op last van de politiek wordt verzwegen.


Maar ook de gecensureerde lijst met in de media terug te vinden migrantenmisdaden over de maand juni is schier eindeloos – en dat terwijl er in de maanden daarna nog vele honderdduizenden, voor minstens 90% moslimasielzoekers in Duitsland en Europa zijn toegelaten.



Een korte bloemlezing van de islamitische cultuurverrijking anno 2015:

Karlsruhe: buitenlanders slaan op vrouwen in’; ‘Dodelijke ruzie in AZC Wismar’; ‘Pool en Maliër verkrachten 27 jarige’; ‘7 jaar gevangenisstraf voor Kosovaarse messenmoordenaar’; ‘Minderjarige ‘vluchtelingen’ in Bremen vormen dievenbendes’; ‘Irakees steekt AZC in de brand’; ‘Grote hoeveelheid drugs in AZC Greifswald gevonden’; ‘Criminele jongeren uit Marokko en Algerije terroriseren binnenstad van Flensburg’; ‘Bomaanslag door salafisten in Hessen verijdeld’; ‘Vluchtelingen trekken bewapend met knuppels door Harburg’; ‘Geen sigaretten? Scholier in München bijna doodgereden door ‘zuidelijken’’; ‘Afghaan steekt medescholier in Hamburg neer’; ‘Mensen met donkere huidskleur overvallen bejaarden in Karlsruhe’; ‘Schiet- en steekpartijen bij Turkse bendeoorlog in Mannheim’; ‘Een kwart van moslims in Duitsland bereidt tot geweld tegen andersdenkenden’; ‘Schoolkinderen door asielzoekers lastig gevallen en mishandeld’; ‘Asielzoeker probeert 14 jarige te verkrachten’; ‘Irakees verkracht 17 jarig ‘toevalsslachtoffer’’; ‘Groepsverkrachting door Afghanen nauwkeurig gepland’; ‘Somalische asielzoeker probeert na inbraak vrouw te verkrachten’; ‘Asielzoekers organiseren drugshandel München’; ‘Asielzoekers Solingen verkopen drugs aan scholieren’; ‘Tien vluchtelingen achtervolgen en mishandelen Freiburger’; ‘Zuiderlingen mishandelen en beroven man in Wuppertal’; ‘Brutale aanval van Tunesiërs in Bautzen’; ‘Zuidoost-Europeanen slaan rolstoelrijder in elkaar’; ‘Buitenlanders plegen brandaanslag op Hamburger Morgenpost’; ‘Roofoverval in Herford: Niet alle asielzoekers zijn dankbaar’; ‘Gieβen: buspassagiers zijn bang voor relschoppende asielzoekers’; ‘Haan: Zuiderlingen beroven 57-jarige man met rollator’;

Nog niet overtuigd? Gaan we gewoon nog even verder:

Görlitz: 7,5 jaar gevangenis voor verkrachter Özgür B.’; ‘Jeugdige ‘vluchtelingen’ vallen begeleiders met messen aan’; ‘Suhl: Jonge moeder door Afrikanen overvallen, beroofd en mishandeld’; ‘Brutale roofoverval in heren door ‘Zuiderlingen’’; ‘Berlijn: Aanval op de politie vanuit door ‘vluchtelingen’ bezette school’; ‘Zwaargewonde na roofoverval door asielzoeker in Dortmund’; ‘Marokkaan mishandelt lerares in Meiβen en probeert haar te verkrachten’; ‘Bijna 8 jaar gevangenis voor ‘Duitse’ Ghanees vanwege ernstige mensenhandel, uitbuiting, bijzonder ernstig bedrog en seksuele dwang’; ‘Freiburg: Politie bestormt drugshandelplaats in AZC’; ‘Opnieuw brandstichting in woning door dronken asielzoeker’; ‘Dode na ruzie tussen Afrikanen’; ’11 jarige Algerijn breekt in camper in Hamburg in’; ‘Bremen: 15 jarige Marokkaan gearresteerd wegens vernieling, mishandeling en diefstal’; ’16 jarige ‘donker getinte man’ overvalt bejaarde vrouw in Bremen’; ‘Irakees veroordeelt wegens verkrachting scholier’; ‘Plauen: 5 jaar gevangenis voor Pakistaanse verkrachter’; ‘Zes ‘zuiderlingen’ slaan 25 jarige in coma’; ‘Slachtoffer mishandeling overleden’; ‘Verijdelde aanslag: Bom van islamisten was met spijkers gevuld’; ‘’Zuiderlingen vallen bewaker met mes aan’; ‘Stuttgart: Syriër gearresteerd na aanranding’; ‘Heilbronn: Politie na verkrachting op zoek naar ‘zuiderling’ ‘Zuiderlingen plegen roofoverval in Oberhausen’; ‘Straatroof in Kassel door Noord Afrikanen’; ‘Hannover: Schietpartij onder Afghanen’; ‘Asielzoekers spuiten hakenkruis en vallen politie aan’; ‘Grafing: Pakistaanse asielzoeker vernielt voorbijrijdende auto’s met stok’; ‘Aanrandingen door ‘zuiderlingen’ in metro Chemnitz’; ‘Elmsbüttel: Roemenen gaan met kleinkinderen op inbraaktour’; ‘Viersen: 15 jarige beroofd door vier ‘zuiderlingen’’; ‘Hannover: Vijf overvallen op oudere vrouwen door zuiderlingen’; ‘Libanese asielzoeker in Chemnitz voor 56 misdrijven aangeklaagd’;  ‘Köln: Gewapende overval op bar door ‘zuiderlingen’ en ‘donkerhuidigen’’; ‘Hamburg: Roofoverval op supermarkt; twee ‘zuiderlingen’ gezocht’; ‘Memmingen: Twee jonge vrouwen door ‘vreemdelingen’ mishandeld’; ‘Berlijn: 81% veelplegers heeft migrantenachtergrond, waarvan 33% Turks en 45% Arabisch’; ‘Albstadt: Asielzoekers veroordeeld wegens seksueel misbruik van 7 jarig meisje’; (1)
Als het u nu nog steeds niet begint te dagen, dan geven we het op.
Dan wacht u gewoon totdat uzelf, uw vrouw, uw man, uw moeder, uw vader, uw dochter of zoon het slachtoffer wordt.
Want nogmaals: bovenstaande opsomming is slechts het topje van het topje van een enorme ijsberg.
 

Bart De Wever: 'Vrede is breekbaar, vrede is broos'

Bart De Wever: 'Vrede is breekbaar, vrede is broos'
   
11/11/15 om 13:57 - Bijgewerkt om 13:56
                               
Bron: Knack

Ook in Antwerpen is woensdag in verschillende districten Wapenstilstand, het feitelijke einde van de Eerste Wereldoorlog, herdacht.
Burgemeester Bart De Wever (N-VA) verwees in een toespraak naar de problemen aan de rand van Europa en riep op tot menselijkheid, bij ons en elders.
                   

Bart De Wever: 'Vrede is breekbaar, vrede is broos'
Bart De Wever, N-VA-voorzitter © BELGA
De plechtigheden in Antwerpen begonnen op de begraafplaats Schoonselhof, waar vertegenwoordigers van de vier grootste religies een gebed en een vertegenwoordiger van vrijzinnigen een rede uitspraken.
Tientallen leerlingen van het Antwerps secundair onderwijs liepen daarna tijdens een 'fakkelloop voor de vrede' doorheen de stad naar het Monument van de Gesneuvelden in het Antwerpse stadspark.

"Vrede is broos"

In aanwezigheid van onder meer afvaardigingen van oud-strijders, weerstanders, politieke gevangenen, politie, leger, alsook met Antwerps provinciegouverneur Cathy Berx en provinciecommandant Paul Haccuria nam burgemeester Bart De Wever (N-VA) de fakkel van hen in ontvangt.
"Vrede is breekbaar en is broos. Vrede nastreven en bewaren is veel moeilijker dan een zinloze oorlog beginnen. Dat zeg ik op een dag waar we aan de rand van ons continent de hele wereld in brand staat", stelde De Wever in een toespraak.
"Het is onze plicht te blijven hopen dat deze 11 novemberdag niet alleen onszelf en de onzen blijft inspireren, maar ook anderen, elders in de wereld zal aansporen tot inkeer, redelijkheid tot menselijkheid.
" Hij riep de huidige en volgende generaties op zorg voor elkaar te dragen.
Historicus Pieter Serien vertelde vervolgens over dagboeken van twee tieners, die de gruwel van de oorlog en de Duitse bezetting beschreven.
Vervolgens werden verschillende bloemenkransen werden neergelegd aan het monument.
Ook in de andere districten van vonden herdenkingsplechtigheden plaats. (Belga/NS)

'Een roman laat de binnenkant van de oorlog zien: wat zoiets doet met een mens'

'Een roman laat de binnenkant van de oorlog zien: wat zoiets doet met een mens'
   
11/11/15 om 13:00 - Bijgewerkt op 10/11/15 om 13:35
                               
Bron: Knack

Vorig najaar sprak Knack naar aanleiding van de Antwerpse Boekebeurs met Stefan Hertmans, Tom Lanoye en Erwin Mortier. Samen zijn zij nu goed voor vier plaatsen in de toptien van Het Beste Boek.
                   

'Een roman laat de binnenkant van de oorlog zien: wat zoiets doet met een mens'
Stefan Hertmans, Tom Lanoye en Erwin Mortier © Lies Willaert
Dit interview verscheen in Knack Extra op 15 oktober 2014
'Drie Vlaamse schrijvers die elkaar in een arbeiderspaleis treffen! We doen onze reputatie weer alle eer aan', lacht Tom Lanoye als hij een stoel bijtrekt in een vergaderzaal in de Gentse Vooruit. Daarmee is het voor zijn schrijfbroeders Erwin Mortier en Stefan Hertmans meteen duidelijk dat het gesprek over veel meer zal gaan dan de Eerste Wereldoorlog en de verhalen die daaruit zijn voortgekomen.
Al is de fascinatie voor die oorlog natuurlijk wel iets wat hen bindt. Lanoye tekende het wedervaren van zijn familie tijdens WO I al op in zijn debuut, Een slagerszoon met een brilletje, en vertaalde later gedichten van Britse war poets . Of beter: hij bewerkte ze en gaf Vlaanderen zo alsnog zijn eigen oorlogspoëzie. Onlangs is die bundel, samen met zijn bewerkingen van grote Franse, Duitse, Russische en Italiaanse gedichten over diezelfde oorlog, opnieuw uitgegeven als Niemands Land/Overkant. Mortier, die de intentieverklaring schreef voor het West-Vlaamse herdenkingsprogramma GoneWest, riep de Groote Oorlog tot leven in zijn veelgeprezen roman Godenslaap, waarin de stokoude Helena herinneringen aan die tijd ophaalt. In zijn nieuwe boek, De Spiegelingen, neemt hij die draad weer op en beschrijft hij hoe Helena's broer gewond en gehavend uit de oorlog terugkeert. Maar de romanschrijver die het voorbije jaar de meeste lezers naar WO I heeft teruggevoerd, is ongetwijfeld Stefan Hertmans. In Oorlog en Terpentijn verwerkte hij notities van zijn grootvader uit 1914-1918 tot een pakkende familiekroniek.
Delen
Veel van wat nu gebeurt, doet trouwens aan WO I denken.
Tom Lanoye

'Toch ironisch dat we hier samenkomen om over een oorlog van honderd jaar geleden te praten terwijl ons land net in een nieuwe is gestapt', merkt Tom Lanoye op. 'Veel van wat nu gebeurt, doet trouwens aan WO I denken. Ze zeggen bijvoorbeeld dat de bombardementen tegen de Islamitische Staat maar een maand zullen duren, net zoals de soldaten in 1914 dachten dat ze binnen de kortste keren weer thuis zouden zijn. Niet dus. Dat kan ook niet, want problemen die al zo lang sluimeren, los je niet op door een paar weken bommen te gooien.'

U vindt het verkeerd dat België deelneemt aan het offensief tegen de Islamitische Staat?

TOM LANOYE: Ik ben geen pacifist en ik geloof dat er legitieme oorlogen bestaan. Maar ik twijfel of het Westen deze oorlog weer moet leiden, en ik heb ook vragen bij de gretigheid waarmee België aan bombardementen meedoet zonder dat daar echt discussie over is geweest. Het lijkt me in elk geval lichtzinnig om zomaar de hooggecoiffeerde Pieter De Crem achterna te lopen in zijn pogingen om een internationale job voor zichzelf te ritselen.
Delen
Zelfs de genocides op het Afrikaanse continent waren een onrechtstreeks gevolg van de Eerste Wereldoorlog
Erwin Mortier

ERWIN MORTIER: De situatie in het Midden-Oosten is natuurlijk een direct gevolg van de Eerste Wereldoorlog. Frankrijk en Engeland besloten toen om de restanten van het Ottomaanse rijk onder elkaar te verdelen: door de willekeurige lijnen die ze op de landkaart tekenden, dwars door gemeenschappen heen, werden staten als Irak en Jordanië gevormd. Toen later ook Israël ontstond, werd de situatie in die regio er nog moeilijker op. En dat zijn niet de enige conflicten waarvoor de kiemen honderd jaar geleden werden gelegd. Zelfs de genocides op het Afrikaanse continent waren een onrechtstreeks gevolg van de Eerste Wereldoorlog: toen België de Duitse kolonies Rwanda en Burundi overnam, installeerde het daar racistisch getinte bestuurssystemen.
Erwin Mortier.
Erwin Mortier. © Belga

STEFAN HERTMANS: Net als honderd jaar geleden mengen staten zich nu weer in een conflict dat ze totaal verkeerd inschatten. In 1913 zat men verveeld met de Balkankwestie, die al sinds de negentiende eeuw aan het sudderen was en maar niet opgelost raakte. Dus werd er besloten om daar een pied dans le plat te zetten. Het gevolg was een oorlog die jaren heeft geduurd en ontelbare mensenlevens heeft gekost.
MORTIER: Het verband tussen WO I en de conflicten die vandaag spelen, willen we ook in het kader van GoneWest laten zien. Ik vind het echt belangrijk dat de mensen zich daar bewust van worden.
LANOYE: Ik ben gevraagd om iets te doen met de eerste gasaanval in de geschiedenis. Op 17 april 2015, honderd jaar nadat die beslissing in Tielt werd genomen, gaat in diezelfde stad de monoloog Gaz in première, die ik schrijf voor actrice Viviane De Muynck. Maar het stuk zal niet alleen over die historische gasaanval gaan, want het hoofdpersonage is de moeder van een terrorist. Dat kan een nationalistische terrorist zijn zoals Gavrilo Princip uit de Eerste Wereldoorlog, maar ook de massamoordenaar Anders Breivik, of een jonge Antwerpenaar die in Syrië vecht. De grote vraag is: zou een vrouw een kind op de wereld zetten als ze vooraf wist dat het later gruwelijke dingen zou doen? Ik weet het antwoord zelf nog niet - ik ben nog aan het schrijven - maar ik heb zo het gevoel dat het ja zal worden.
MORTIER: Zo is het met veel activiteiten van GoneWest: ze vertrekken bij de Eerste Wereldoorlog, maar gaan veel breder.
LANOYE: Die oorlog is een scalpel waarmee je steeds dieper in de huidige tijd moet snijden. Dat is belangrijker dan de Coca-Colaversie van herdenken, waarbij iedereen lekker lachend met een witte vlag zwaait. Het is de oorlog die we moeten gedenken. Niet de vrede.

Dreigt de boodschap niet verloren te gaan in de vloedgolf van herdenkingsinitiatieven die ons nu overspoelt?

Tom Lanoye
Tom Lanoye © BELGA

MORTIER: Ik moet toegeven dat ik met verbazing sta te kijken hoe uitgevers al hun oorlogsboeken in één keer uitbrengen. Wat zullen ze de komende jaren dan nog doen? Zijn ze vergeten dat de oorlog tot 1918 heeft geduurd?
HERTMANS: Ik herinner me nog dat we twee jaar geleden lachend voorspelden dat er op een dag frietkoten naast de loopgraven zouden staan, en daar zijn we nu niet ver meer af. (lacht) Maar dat wil nog niet zeggen dat het geen nut zou hebben om de oorlog te herdenken. Mijn grootvader zei altijd dat de aandacht na vier generaties verdwijnt omdat er dan geen mensen meer zijn die kunnen vertellen hoe de oorlog echt voelde. Ik denk dat hij gelijk had. Alleen wie het zelf heeft meegemaakt, kan uitleggen hoe onpeilbaar het lijden van de mensen toen was.
LANOYE: Op het moment zelf zagen veel jongens de Schmutzigkeit nochtans niet. Ze vonden die hele oorlog nogal rock-'n-roll. Dat is trouwens van alle tijden. Columnist Bas Heijne schreef onlangs dat je Syriëstrijders beter kunt begrijpen door te kijken naar de film Scarface van Brian De Palma dan door de Koran te lezen.
MORTIER: Zo was het ook met de jongste broer van mijn grootmoeder, die tijdens de Tweede Wereldoorlog naar het Oostfront is vertrokken. Hij was vroeg wees geworden, voelde zich waarschijnlijk erg ontheemd en was dan ook vatbaar voor het heldere, zuivere wereldbeeld dat hem werd aangereikt.
LANOYE: Ook de Syriëstrijders van vandaag worden niet alleen door heilige verzen opgejut, maar ook door de retoriek van zuivering door bloedvergieten. In wezen zijn dat dezelfde principes waar veel intellectuelen vlak voor de Eerste Wereldoorlog in geloofden.
HERTMANS: Het is ook geen toeval dat die Syriëstrijders vaak jongeren zijn die hier weinig kansen krijgen. In onze westerse samenleving, die er blijkbaar nog altijd van overtuigd is dat de democratie tegen heug en meug moet worden verspreid, is er onmiskenbaar latent geweld aanwezig. Het is niet toevallig dat dat er net bij die kansarme jongens soms in alle hevigheid uitspuit.
Delen
Zoals zo vaak sturen oude mannen de jonge mannen naar de oorlog, maar blijven ze zelf buiten de strijd.
Stefan Hertmans

LANOYE: En waarom zijn zelfmoordterroristen nooit eens bejaarden? Je zou denken dat iemand die al een lang leven achter de rug heeft sneller geneigd is om zich op te offeren. Maar nee, het zijn altijd jonge gasten. Testosteron!
HERTMANS: Zoals zo vaak sturen oude mannen de jonge mannen naar de oorlog, maar blijven ze zelf buiten de strijd.
LANOYE: Nu zijn het radicale imams en in de Tweede Wereldoorlog waren het radicale katholieken, met kapelaan Cyriel Verschaeve op kop.
MORTIER: In WO I was er onder anderen de Britse schrijver Rudyard Kipling, die een echte imperialist was en aanvankelijk heel oorlogszuchtige gedichten schreef. Hij vuurde zelfs zijn eigen zoon, die zwaar bijziend was, aan om naar het front te gaan. De jongen werd het laatst gezien toen hij met half weggeschoten gezicht door de modder ploeterde. Zijn lichaam is nooit gevonden. Het is dan ook geen toeval dat Kipling na de oorlog een van de gangmakers van The Commonwealth War Graves Commission werd en ook de architect contacteerde die de Menenpoort zou bouwen.
'Een roman laat de binnenkant van de oorlog zien: wat zoiets doet met een mens'
© Facebook

LANOYE: De Menenpoort! Dat is toch echt wel een blijvende boodschap van het Britse imperium.
MORTIER: In 1919 beseften al die oudere Britten maar al te goed dat ze een hele generatie naar de vleesmolen hadden gestuurd. Uit schaamte hebben ze toen de Menenpoort gebouwd en grote oorlogskerkhoven aangelegd. Het is ook uit schaamte dat die oudere generatie zich in heel Europa uit de politiek terugtrok. Daardoor ontstond er een klimaat waarin het fascisme kon opkomen. Bijna alle groeperingen die in het Duitsland van de jaren dertig actief waren en in het fascisme zouden uitmonden, werden geleid door mensen die jonger waren dan veertig: de zonen van vaders die waren gesneuveld of die te beschaamd waren om zich te laten gelden.
LANOYE: Toen mijn bundel Niemands Land destijds onder de Menenpoort werd voorgesteld, las ik een gedicht voor dat tegen dat monument is gericht: On passing the New Menin Gate van Siegfried Sassoon. Daar heb ik nog klachten over gekregen, want er waren toeristen die dat heiligschennis vonden. De Menenpoort is dus niet alleen een tombe van de schaamte, maar ook een wapen van het voortgezette patriottisme.
MORTIER: In Engeland is de herdenking van de oorlog niet zo pacifistisch als bij ons. Er woedt daar zelfs een zware discussie tussen mensen die WO I een necessary war vinden en anderen die het een vergissing noemen. Zelfs een instituut als de BBC besteedt daar nu aandacht aan en dat is heel positief, want in Groot-Brittannië was het lange tijd not done om het nut van de oorlog in twijfel te trekken. De Britten zijn er dan ook zwaar getraumatiseerd uitgekomen: geen enkel ander conflict heeft hen zo veel levens gekost.

Nog altijd liggen er veel dagboeken en andere egodocumenten uit WO I verborgen op zolders en in kelders. Is het belangrijk dat die nog boven water komen?

MORTIER: Hoe meer materiaal historici ter beschikking hebben, hoe beter. In andere landen, waar zulke documenten haast systematisch gedigitaliseerd worden, zien we dat er elke maand nog nieuwe getuigenissen aan archieven en musea worden geschonken. Vaak komen die van mensen die oude brieven of notities hebben gevonden in het huis van hun overleden grootouders.
Delen
Geregeld vertellen mensen me dat het verhaal van mijn grootvader hen ertoe heeft aangezet om ook eens op zolder te gaan kijken.
Stefan Hertmans

HERTMANS: Geregeld vertellen mensen me dat het verhaal van mijn grootvader hen ertoe heeft aangezet om ook eens op zolder te gaan kijken. Zo kreeg ik een brief van een man die onlangs de dagboeken van zijn grootvader had gevonden en daaruit leerde dat die, net als mijn grootvader, in Schiplaken had gevochten. Meer nog: dankzij mijn grootvader was hij kunnen ontkomen. 'Het is dus door uw grootvader dat ik vandaag leef', schreef die man me. Heel aangrijpend vond ik dat.

Wat kan literatuur eigenlijk nog toevoegen aan de vele getuigenissen en geschiedenisboeken over de Eerste Wereldoorlog?

HERTMANS: Geschiedschrijving houdt zich bezig met feiten en verklaringen, maar literatuur gaat over emoties en ervaringen. Een roman laat de binnenkant van de oorlog zien: wat zoiets met een mens doet.
LANOYE: Daarom is het ook zo jammer dat er, op Bezette Stad en Feesten van angst en pijn van Paul van Ostaijen na, lange tijd geen Vlaamse literatuur over de Eerste Wereldoorlog is verschenen. Grootse gedichten van frontsoldaten, zoals de Britse war poets, hebben we hier niet.
MORTIER: In andere landen zijn er al tijdens de oorlog geweldige boeken geschreven. De Franse schrijver Georges Duhamel, bijvoorbeeld, beschreef zijn ervaringen als legerarts, en de Amerikaanse verpleegster Ellen N. La Motte publiceerde haar boek The Backwash of War al in de eerste jaren van de oorlog.
LANOYE: Bij ons spraken en schreven de intellectuelen toen Frans. Veel Vlamingen waren ongeletterd en wie wel kon schrijven, was vaak actief in de frontbeweging en maakte dus eerder pamfletten dan gedichten of romans. Daardoor hebben we in Vlaanderen geen werken zoals Van het westelijk front geen nieuws van de Duitse veteraan Erich Maria Remarque.
MORTIER: Maar waarom zijn er dan ook geen grote dichtwerken van Franstalige Belgen uit die tijd? Volgens mij gingen de meeste mensen helemaal op in de slachtofferrol van het brave and poor little Belgium , terwijl Britse en Franse auteurs zichzelf veel meer als een onderdeel van de strijd om de vrijheid van Europa beschouwden.
HERTMANS: Misschien was er ook wel een verwerkingsperiode nodig voor schrijvers zich geroepen voelden om zich met de Eerste Wereldoorlog bezig te houden. Eind 1918 hebben veel mensen, trouw aan de Vlaams-katholieke volksaard, het hoofd gebogen en geprobeerd de oorlog te vergeten en verder te gaan met hun leven. Het is heel begrijpelijk dat ze niet stonden te popelen om er een boek over te schrijven. En voor ze het wisten, begon de Tweede Wereldoorlog en hadden ze wel andere zorgen.
MORTIER: Maar het blijft toch jammer dat het zo lang heeft geduurd voor de verhalen en dagboeken die in de oorlog zijn geschreven werden gepubliceerd?
HERTMANS: Natuurlijk. Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom de oorlogsdagboeken van Virginie Loveling pas onlangs zijn uitgegeven.
LANOYE: Jij hebt anders ook lang genoeg gewacht om iets met de notities van je grootvader te doen. (lacht)
HERTMANS: Ik behoor nu eenmaal tot die typische generatie kinderen met een grootvader die altijd over de oorlog vertelde. Gaf je hem een kop koffie, dan begon hij over de koffie in '14-'18. Vloog er een vliegtuig over, dan kreeg je een hele uitleg over de vliegtuigen van de Duitsers. Ik ben met die verhalen opgegroeid en was er lange tijd van overtuigd dat ik daar niets meer aan toe te voegen had. Zelfs toen ik de teksten van mijn grootvader had gelezen, twijfelde ik nog, want er waren ook toen al honderdduizenden boeken over de Eerste Wereldoorlog verschenen. Lange tijd heb ik gewoon de urge niet gevoeld om er nog een werk aan toe te voegen.
Tom Lanoye, Erwin Mortier en Stefan Hertmans
Tom Lanoye, Erwin Mortier en Stefan Hertmans © Lies Willaert

LANOYE: Mijn interesse voor de Eerste Wereldoorlog is ook voor een stuk door mijn grootvader ingegeven. Maar hij vertelde nooit iets. Als hij al sprak, was dat in een wonderlijk landelijk West-Vlaams waar ik niets van begreep. De mythische verhalen over zijn wedervaren in de oorlog heb ik dus van anderen moeten horen en ik weet ook niet zeker of ze wel allemaal waar zijn. Zo zou hij als slager zijn opgeëist om gewonde paarden te versnijden zodat die nog konden worden opgegeten. Bij de laatste gasaanval is hij dan met zijn hele hebben en houden en zijn twee oudste kinderen vanuit West-Vlaanderen naar Chicago gevlucht. Maar hij strandde halverwege: in Sint-Niklaas. (lacht) Daarnaast heb ik ook veel over WO I geleerd van mijn leraar, Anton Van Wilderode, die teksten schreef voor de IJzerbedevaart.
In de klas las hij niet alleen voor uit werken van Hugo Claus, Kafka en Dostojevski, maar vertelde hij bijvoorbeeld ook over Joe English.
MORTIER: Zo'n familieverhaal uit de oorlog heb ik niet, want mijn grootouders hebben die niet meegemaakt. Mijn grootmoeder werd in 1919 in een gezin van welgestelde boeren geboren en was eigenlijk een vervangkind. Haar oudere broer had maar een oorlog lang geleefd: hij was in het voorjaar van 1914 geboren en in het najaar van 1918 aan de Spaanse griep gestorven. Drie jaar later werd er weer een zoon geboren, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Oekraïne zou sneuvelen. Niet lang na zijn geboorte zijn mijn overgrootouders vrij snel na elkaar overleden en ik vraag me nog altijd af wat er zou zijn gebeurd als zij in leven waren gebleven. Zouden mijn grootmoeder en haar broer dan even vatbaar zijn geweest voor de nationalistische retoriek van Staf De Clercq van het VNV?
LANOYE: We moeten onder ogen zien dat zo'n ultranationalistische boodschap erg wervend kan zijn. Nog altijd.

U voelt u niet aangesproken door het Vlaams-nationalisme van vandaag?

HERTMANS: Als je tegenwoordig durft te zeggen dat je tegen het separatistische Vlaams-nationalisme bent, word je meteen een belgicist genoemd. Maar dat ben ik helemaal niet. Blijkbaar kunnen sommigen zich niet voorstellen dat het mogelijk is om noch een Belgische noch een Vlaamse nationalist te zijn.
LANOYE: Ik denk niet dat iemand ons kan verwijten dat wij de Vlaamse identiteit ontkennen. Integendeel. Wij dragen ertoe bij. Wie beweert dat ik niet weet wat de Vlaamse identiteit is, heeft mijn boeken toch niet gelezen?
Delen
Openlijk krijgen Vlaamse artiesten niets dan complimenten, maar wat zijn die waard als de kunstensector na tien jaar harde besparingen nagenoeg een doodtrap krijg van de eerste flamingantische minister-president?
Tom Lanoye

Onder de oppervlakte ettert er blijkbaar een revanchistische zweer: wij zijn te luid en te kritisch. Openlijk krijgen Vlaamse artiesten niets dan complimenten, maar wat zijn die waard als de kunstensector na tien jaar harde besparingen nagenoeg een doodtrap krijg van de eerste flamingantische minister-president? En dat terwijl zijn partijgenoot, minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts, een peperduur cultuurmausoleum plant 'dat moet concurreren met deSingel'. In Ruisbroek, ocharme. Nieuw beton en amper programmatie: dat is kunst voor deze viptentcoalitie. Voor de podiumsector is de toestand natuurlijk dramatischer dan voor auteurs en schilders, want de theaters hebben op basis van het beloofde budget een hele werking op poten gezet. De contractbreuk die de Vlaamse regering pleegt, zal daar leiden tot ontslagen, rode cijfers en misschien zelfs faillissementen. Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz, de glimlachende deurwaarder van dit revanchistische afbraakbeleid, belooft nu dat de sector over twee jaar weer wat middelen krijgt. Is dat niet het geval, dan lijkt het me logisch dat hij ontslag neemt.
Uiteindelijk is de sociaaleconomische afbraak die de nieuwe regering inzet nog stuitender dan wat er in de cultuur gebeurt. We gaan ons, net als Nederland, de recessie in bezuinigen. Ikzelf zal er geen last van hebben, want ik word gepamperd : ik heb een naamloze vennootschap, mijn partner heeft ook een inkomen en we hebben geen kinderen. Het zijn de werknemers, alleenstaanden en gezinnen die de hoogste factuur zullen betalen. Ik voel me dan ook beschaamd en besmeurd door deze regering. Als bedrijfsleider stuur ik haar een cynisch dankjewel, als burger en kunstenaar een welgemeende fuck you.
HERTMANS: Zolang we een systeem hebben waarin de rijken niet worden belast omdat de overheid bang is dat ze dan zullen vluchten, is de enige manier om de crisis op te lossen de rijken rijker maken en de armen armer. De bevolking gaat daarin mee omdat die zich heeft laten wijsmaken dat het de zorgsamenleving en de cultuursector zijn die al het geld opmaken.
LANOYE: Waarom wil de regering-Bourgeois, tegen het advies van topeconomen in, per se een sluitende begroting? Omdat er bewezen moet worden dat deelstaat Vlaanderen wél kan wat het federale België niet lukt. Alleen daarom gaan we, terwijl de interesten historisch laag zijn, vijf jaar lang besparen in plaats van te investeren. Ik vraag me af hoelang het zal duren voor de N-VA-kiezers uit de middenklasse in hun portefeuille durven te kijken en toegeven dat ze genaaid worden.
HERTMANS: En ondertussen dichten de Vlaams-nationalisten ons een macht toe die we helemaal niet hebben. Jean-Pierre Rondas noemt ons zelfs een machtsblok.
'Oorlog en terpentijn' van Stefan Hertmans
'Oorlog en terpentijn' van Stefan Hertmans

LANOYE: In een interview met Doorbraak zei Rondas dat hij onze boeken niet leest omdat onze opinies te politiek correct zijn. Omdat jullie er een afwijkende overtuiging op na houden, vindt hij dus dat de mensen Godenslaap en Oorlog en Terpentijn niet hoeven te lezen!
HERTMANS: Hij is niet de enige intelligente en goed opgeleide Vlaming die tegenwoordig heel vreemde dingen verkondigt. Hoe hebben ze die mensen toch zo kunnen brainwashen?
MORTIER: Ik vind Rondas vooral een potentieel interessante romanfiguur, en van mij hoeft hij mijn boeken echt niet te lezen. (lacht)
LANOYE: Denken jullie ook niet dat we met vlag en wimpel zouden worden binnengehaald als we de kant van het glorieuze Vlaams-nationalisme kozen? Uiteindelijk zijn wij de erfgenamen van de Vlaamse Beweging, van De loteling van Hendrik Conscience, van Het gezin van Paemel van Cyriel Buysse. Die beweging was door en door sociaal en heeft niets te maken met de neoliberale maskerade van vandaag.
HERTMANS: Dat is het grote drama van de Vlaams-nationalisten: ze doen aan zelfverminking door hun eigen literatuur van hun identiteit af te snijden. Als ik hen was, zou ik daarvan wakker liggen. Wij zijn eerder ambassadeurs dan vijanden van Vlaanderen.
LANOYE: Natuurlijk. Zelfs louter economisch gezien is het zelfverminking: er is in Vlaanderen geen enkele andere sector waar de input zo klein is en de output zo groot als de cultuur. Van ons drieën samen zijn er meer dan twee miljoen boeken in omloop. Alleen al in het Nederlands. Beste collega's, wij zijn geweldige investeringen gebleken! Maar nu is het tijd voor return. Zonder populistische laster en zonder dubbele agenda.
(Ann Peuteman en Jos Geysels)

maandag 9 november 2015

OchtendHumeur: Cartoons verboden!

Nieuwe post op eunmask

OchtendHumeur: Cartoons verboden!

by Realpredictor
Omdat een stel moslims cartoons over Mohammed aanstootgevend vond, is de redactie van Charlie Hebdo vermoord. Gregorius Nekschot werd jaren geleden door een arrestatieteam 's nachts van zijn bed gelicht vanwege cartoons over de profeet en de islam. De Deense cartoonist Westergaard werd opgepakt en vastgezet vanwege islamkritische cartoons. Op 8 november 2015 neemt de Utrechtse politie bij een Pegida-demonstratie een bord in beslag waarop Mohammed staat afgebeeld met een bom-tulband.
Zoals ik al vanaf het begin heb geschreven: Nederland is al lang geïslamiseerd en het dictatoriale bewind wordt alleen maar erger: Kritiek op een pedofiel en massamoordenaar is verboden en de meest grove beledigingen en doodsbedreigingen aan joden is toegestaan! Husein en Bin Laden zouden zich in Hollandistan zeker thuisvoelen!
Realpredictor | november 9, 2015 om 2:13 pm | Categorieën:Uncategorized | URL: http://wp.me/p2frGR-3Xh

Koningin Máxima bij bijeenkomst voor gouverneurs van Centrale Banken in Bazel

Koningin Máxima bij bijeenkomst voor gouverneurs van Centrale Banken in Bazel

9 november 2015 - 12:51

zondag 8 november 2015

Miss gaat de mist in met kinderporno

Miss gaat de mist in met kinderporno






Een Californische schoonheidskoningin is woensdag gearresteerd voor het maken en verkopen van kinderporno.
De voormalige Mrs. Orange County, Meghan Breanna Alt, maakte seksueel uitdagende foto’s van een 4-jarig familielid en probeerde die te verkopen aan een marinier.
De vrouw werd in 2014 gekroond tot Mrs. Orange County en deed ook mee aan de Mrs. California 2014 verkiezing.
Zij bekende de productie en distributie van kinderporno.
Alt is getrouwd en heeft zelf kinderen.
De politie vreest dat zij meer slachtoffers heeft gemaakt.
Zij werkte als vrijwilligster in de kinderopvang van een scientology-kerk.